Wanneer kwam je op de Saks?

82-4 (E)wout van Wieringen Alfa gebouw, Saksen Weimar kazerne

Als Grenadiers zaten we op de Saks. Met deze pagina proberen we elkaar terug te vinden. Natuurlijk kan dat op Facebook maar niet iedereen heeft dat. Dus als je het leuk vindt je oude maten terug te vinden, stuur dan een e-mail aan info@gardegrenadiersarnhem.nl Geef dan door in welk jaar je op de Saks kwam, je naam, de CIE waarin je zat, je functie en wanneer je de Saks hebt verlaten. Dan zetten we dat hier en hopelijk vind je dan je oude maat. Zie je iemand staan die je kent? Stuur dan ook even een e-mail, dan zetten we hier naar wie je op zoek bent.

Oproep:

Beste mensen,

Wij ( Clement Sticker en Jan van Steenderen) zijn op zoek naar de dienstmaten van de lichting 69 – 3 die
gelegerd waren op de Saks Weimar kazerne in Arnhem. Dit jaar worden we allemaal 70 en is het 50 jaar geleden
dat we onze diensttijd zijn begonnen. We hebben al een reële lijst van namen, maar geen of weinig mailadressen of
telefoonnummers.

Dus wie helpt ons aan adressen??????

Vriendelijke groeten Jan van Steenderen

1951

  • Leo Bijland. In 1951 kwam ik in de Saks, CIE A als soldaat. In 1952? of begin 1953, was ik in Oirschot. Ik zou het geweldig vinden om toch nog een paar maatjes of gegevens van hun te vernemen.

1959

  • Cees Tops, Ben van 59-1  opgekomen in Maastricht  toen in Arnhem , ruim een jaar  op de saxen weimar was klaroenblazer heel mijn dienst bij de muziek gezeten zelfs in la cortine, de laatste maanden zijn we nog overgeplaatst naar Steenwijk, in Arnhem kwam opleiding voor de soldaten die naar Indië gingen een oude maat was jan Derksen uit Hetere, of Driel was tamboer. 
  • William Schulting (nu Amerikaan) Lichting 59-5, opgekomen  in Vught. Later naar de Oranje kazerne in Schaarsbergen. Onze sergeant was Kotvis, beroeps, maar hij zorgde wel voor de troep. Daar was ook de Sergeant Majoor Seeuwen. Eerst met Staf, later met Echo, als radio telefonist. De CC was Kapitein Sipma. In 1960 verhuisden we naar de Sachsen Weimar kazerne. Wij waren de eerste om de nieuwe Amerikaanse uniformen te krijgen. Mijn maten waren Beverlo, die ingenieur wilde worden (hij had HTS), Jansen, een Groninger, en twee beroeps voetballers, de Jong en Teunissen. We waren ook in La Courtine. Overal modder. Je kon het water niet drinken, dus hadden we wijn. Het was een interessante ervaring. We zwaaiden af in april, 1961.

1962

  • Frans Smulders, Lichting 62-2.Ik ben van de lichting 1962-2 en opgekomen in Blerick, daar 2 maanden geweest. Begin juni 1962 overgeplaatst naar Roermond (Oranje Gelderland) om klaar gestoomd te worden voor vertrek naar Nieuw Guinea. Na 2 maanden opleiding overgeplaatst naar Oirschot in afwachting van ons vertrek.Dat ging niet door want in augustus 1962 werd Nieuw Guinea overgedragen. Enkele weken in Oirschot gebleven, en flink afgeknepen (tijgeren op de tankbanen). Daarna naar de Willem II kazerne in Tilburg (mijn woonplaats). Hier ongeveer 2 maanden ingezet om granaten en andere munitie uit de binnenvaartschepen te lossen, alles met de handjes. Deze in vrachtwagens leggen om vervolgens weer in diverse munitie depots in de omtrek van Tilburg te lossen. Begin november 1962 werd ik overgeplaatst naar het Garde Regiment Grenadiers in de Saksen Weimar Kazerne in Arnhem bij de Bravo compagnie.De bewuste winter 1962-1963 meegemaakt, heel vaak veldoefeningen, tentje in de sneeuw, veel kou lijden, vele marsen, stormbaan enz. Na soldaat 1e klasse ook nog korporaal geworden.Langdurige oefeningen meegemaakt in Duitsland. Na totaal 20 maanden diensttijd afgezwaaid en balen want lichting 1962-3 mocht gelijk afzwaaien. In de jaren erna nog 2x opgeroepen voor herhalingen in de Harskamp en Duitsland. Zijn er ‘oud’ Grenadiers die hier iets in herkennen? Dan ben ik na al die jaren erg benieuwd naar je reacties.
  • Henk Kortekaas, Noordwijk lichting 62-3 vanaf augustus 1962 gelegerd op de Saxen Weimar in Arnhem. Was chauffeur verkenner en zat op de st.st verzorgings cie. Zijn er nog mensen die in diezelfde periode daar zaten? Ben heel benieuwd.
  • Toon Spierenburg. Goeden dag zijn er nog namen enz. bekend van mei 1962 tot aug 1963.Op de foto s van de site ken ik nog sergeant Ben Sukkel en nog een beroeps sergeant; de naam weet ik niet meer. Ik was later ook sergeant spierenburg Toon of Tonny. B compagnie dubbele sergeant majoor Rutjes. Kaptein weet ik niet meer, kazerne cdt, overste Welleman die sloeg op je helm als je kraag omhoog had op de reis naar la Cortine. Reed  met jeep langs de daf’s. Ook sergeant-majoor Seeuwen J.J., een zeer bekend figuur. Ook sergeant-majoor Reinders tamboer-maitre liep als een kaars recht op. O ja, de pelotons cdt was vaandrig Belaarts van Blokland, een zeer leuke vent. Kaars Seypestyn, als het goed geschreven is, was sergeant. Kpl Betjes ook een bekend figuur had een rood koord. Ben zeer benieuwd naar reacties. We zijn wel een dagje ouder 76 jaar inmiddelsGroeten toon Spierenburg.

1963

  • Joop Peters, Lichting 62-6. Ik ben zeer geïnteresseerd in de Garde Grenadiers. In 1963 heb ik op Saksen Weimar kazerne gelegen. Ik zat bij de Konings- compagnie, onder leiding van Kapitein Waanders en Majoor J.J. Seeuwen. Mocht je wat informatie hebben, ik hou mijn aanbevolen.
  • René Laenen, lichting 62-6. Ik was van mei 1963 tot mei 1964 gelegerd als hospik bij de grenadiers op de Saxen Weimar kazerne. Mooie tijd gehad, maar ben de namen van mijn maten vergeten met uitzondering van Wiel Logister uit Waubach. Wil graag nog maten ontmoeten!
  • J.A.M. Kokke, lichting 63-1. Na mijn rijopleiding in Venlo van januari tot juni 1963 in een DAF YA 328 ben ik over geplaatst naar Arnhem, de Saksen Weimar kazerne. Ook als chauffeur Verzorgings CIE. Namen die ik nog ken: Bongers, Jonkman, Veldman, Jansen en Rademakers. Een mooie tijd gehad. Zeker de tijd in Duitsland: 5 maanden.
  • Kees van Lindeloof, lichting 63-5, Konings-CIE. lid koningscie mortierpelt, cdt lt Cor Schotel, comdt kap Waanders, comp sgt maj de roemruchte Seeuwen J.J.
  • Hans Mallo, lichting 63-5.
  • Gerard van Noort, lichting 63-1. Ik ben op zoek naar 63-1 bravo CIE.
  • René Bogmans, Lichting 63-1 Konings-CIE bij de staf onder majoor Zeeuwen. Ik was het slaap maatje van Joop Peters. Ik zoek Jan Kilkens de wapen hersteller in 1963.

1964

  • Ton Bruijs, lichting 1964-2. (geb; 19-05-1945). Deze lichting was de laatste met de oude grove wollen stof. Hoe verder de diensttijd vorderde hoe bezienswaardiger we werden. M.n. in de militaire treinen die vanaf Arnhem vertrokken op vrijdagmiddag. In uniform moest je reizen destijds. Opgekomen op de Tapijnkazerne in Maastricht op 8 april 1964. Na 2 maanden overgeplaatst naar de Sax,  C-cie voor de voortgezette opleiding van 4 maanden  en daarna 1 jaar paraat tot afzwaaien eind sept 1965. Na korte tijd 1e peloton olv lt van der Veeken kwam ik bij de ciestaf voor opleiding radiotelefonist ( 26D , 10A, Dr 8, wd1tt ) van de CC kap J.Tjassens, de latere generaal C-1LK. De sergeant hoofd-verbindingen van Logten uit Udenhout verbrijzelde thuis zijn voet met voetballen en hebben we nooit meer teruggezien. Ambitieus als ik toch wel was nam ik zijn taak over wat me na verloop van tijd het rode erekoord opleverde en uiteindelijk bevordering tot korporaal.Aan het sjouwen met die radio’s op je nek kwam ’n eind toen de A-cie afzwaaide en wij de YP-408 van hen overnamen die toen pas was ingestroomd. Daar zaten de radio’s ingebouwd nietwaar? Mooie tijd; demonstraties voor de burgemeesters van Gelderland, hoge militairen uit Den Haag etc. De YP van de CC  moest altijd mee. Als STEENcie liepen wij slechts 1 keer ’n parade met beremuts, snel foto maken dus. Zie ook op de site foto’s ’64-’65. We sliepen op de strozak zonder lakens, dekens vouwen tot zgh “wolletje”. De neuzen van de gevechtslaarzen hoogglans poetsen met Kiwi. Ook in je vrije tijd op de kazerne nooit burgerkleding mogen dragen, zo was dat. Er was ook ’n tijd ‘s-morgens  om 6.00 reveille, binnen 5 minuten in sporttenue buiten aangetreden en via de achterpoort elke ochtend ’n korte veldloop door het bos bij de watertoren. ‘s-Avonds 22.00 appèl  en om 22.30 licht uit. Je kon 1 keer in de week avondpermissie krijgen tot 24.00 uur, maar voor Fl 1,50 per dag deed niemand dat. Na 15 werkzaam te zijn geweest in het bedrijfsleven ben ik in 1980 ingestroomd als sergeant-majoor en 16 later als adjudant met FLO op 50 jarige leeftijd. Mijn credo: EGAG , maar vanwege de betere kansen ging ik bij de Intendance, haha.
  • Martien Siebers, Lichting 64-2.  Na opleiding in Venlo en Roermond in Arnhem terecht gekomen! Oefeningen gehad o.a. Leopoldsburg En Hohne in de Oost Duitse grens! Toch beetje spannend! Op dat moment Olympische Spelen met veel propaganda! Mijn dienstmaatje kan ik herinneren was Van Genuchten kwam dacht ik uit Best of Boxtel! Kan twee kapiteins herinneren Tjassers en Vissers! Ook nog vierdaagse gelopen. Ik kwam uit Velp bij Grave.
  • Peter Schirk, Lichting 64-1. Ik ben van de lichting 64-1 en na de basisopleiding in Vught bij de Grenadiers in de Saksen Weimarkazerne terecht gekomen. Onze Cie Commandant was kapitein Tjassens.
  • Ton Verhoeve, Lichting 64-2 Steencompagnie 3e peloton Mag schutter onder kapitein Jan Tjassens. Peter Schirk  (Nijmegen) lag bij mij op de kamer. Met Joop vd Wetering, Martin Toet, Wout Pronk, Hans Venneman, Wim Seton, Vogel, van Noort, Kees Zwaans, Zuurs , van Oostrom en anderen.
  • Hans Meerdink, Lichting 1964-1/ 1964-2 (geb. 29-12-1944) was dienstplichtig sergeant C-Compagnie.

1965

  • Hugo Kweldam, lichting 65-2. Ik zou graag gebruik willen maken van deze gelegenheid om mijn oude dienstmakker Arie …. te vinden, ik ben zijn achternaam kwijt maar weet dat hij in Soest Zuid woonde en dat hij net als ik geboren is op 15 05 1946, toen wij na de opleiding in Arnhem kwamen hadden wij per ongeluk het identieke nummer gekregen, 150546256 dit is later veranderd; ik weet nog dat dit administratief probleempjes gaf. Ik snap dit dit een summiere beschrijving is, maar ik weet niet anders. Met vriendelijk groeten, H. Kweldam, tijdens mijn diensttijd wonende in Bergen N.H. 
  • Rob den Blijker,  lichting 65-5. Was klaroen blazer bij het tamboerkorps Garde Grenadiers o.l.v. Majoor Bill Reinders. Schitterende tijd gehad op de Saks. Ben op zoek naar Bernard Snippe en Bert Jansen, rest van mijn lichting heb ik kunnen lokaliseren. Ook van lichting 66-2 zou het leuk zijn om maten te vinden.

1966

  • Bert Steur, lichting 66-2  en gelegerd in de Saksen Weimar kazerne in Arnhem. Ik zat bij het tamboerkorps Garde Grenadiers en die zaten in het gebouw van de staf staf verzorgings compagnie. Ik ben al maanden op zoek naar maten van mijn eigen lichting weet ik alle namen nog. Ollie Hendriks, Tony Oudeblenke, Henk van Bijsteren, Cor Hofman, Dik van Meerkerk, sergeant Vredeveld, Bert Steur, en Cees van der Giessen. Verder ben ik op zoek naar mensen van een lichting er voor en een lichting er na. Namen die ik mij herinner zijn Rob de Blijker, Gijs Kanselaar, Leon van der Maat, Hennie Cremer.Vraag, zijn er lijsten van namen van deze lichtingen bekend?

1967

  • Frans van Wittmarschen, lichting 67-2. Na de opkomst in Blerick en opleiding in Veldhoven kwam ik, ik denk in juli 1967 terecht in Arnhem, de Saksen Weimar Kazerne. Met de frietkot voor de poort die friet leverde van poederpatat. Maar, dat terzijde. Onze commandant was kapitein Franssen (of met een s of met een z. Ik weet dat niet meer. ) Ik was boordschutter op de staf YP408. Ik ben een hoop namen kwijt maar ben wel benieuwd of ik hierop een reactie krijg. 
  • Kees de Vries,  lichting 67-2. Ik was motor ordonnans bij de C-CIE.

1968

  • Bob Lebbing, lichting 68-2 Saxen Weimar, Jeep chauffeur, eerst staf-staf, daarna paost, mooie tijd.
  • Arie van Vliet, lichting 68-4. PAOST. Ik zou graag willen weten of er nog beeldmateriaal is van die tijd daar en misschien zijn er nog jongens die contact met mij willen (bijvoorbeeld Wil spee, Martin Wolffs, Turh van Eck, Martin Zwaan, Willem Burke, Henk de ruiter enz.) mooie tijd gehad.
  • kpl. J W van Klink. Lichting 68-3. Zoek dienst maten. G. Bosch dikke DAF chauffeur. M. Boshoff.  J.Bouter. W. Christ. uit Nijmegen. J. Helderop motor. G. klomp punt.50. B. Looren de jong instrumentatie kijkers. B. Ribbers. L. Rijvers motor. R. Timmerije automonteur. J. Vissers. administratie. J .van der Weijden.
  • Ton van Wenum, Lichting 68-3. Hierbij een verzoek naar maten van de lichting 68-3, A-CIE. CC: Kpt Wijnen, CS: SGTMaj v/d Sluis, Kazerne commandant Groot majoor Epke. Enkele namen: Peter Clavant  boordschutter, Van Zon en Goederburen.
  • J.W. van Klink, Lichting 68-3. Ik ben op zoek naar dienstmaten uit 1968-3.
  • Dre Montfoorts, lichting 68-3. Met Wil Pistorius was ik MAG-schutter in het tweede Peloton van de A-CIE. Ik kan me jullie nog goed herinneren. Willen jullie mij nog wat foto’s sturen als jullie die nog hebben? Ik hoor ook graag van jullie. Ik woon nog altijd in Susteren.
  • kpl. J W van Klink. Lichting 68-3. Zoek dienst maten. G. Bosch dikke DAF chauffeur. M. Boshoff.  J.Bouter. W. Christ. uit Nijmegen. J. Helderop motor. G. klomp punt.50. B. Looren de jong instrumentatie kijkers. B. Ribbers. L. Rijvers motor. R. Timmerije automonteur. J. Vissers. administratie. J .van der Weijden.
  • Ronald Warmer, Lichting 68-6. Ik zoek mijn maten uit die tijd. Namen die ik nog ken zijn: Kapitein kerkhof en Dirk ten kloeze.

1969

  • Ton Kieboom, Lichting 69-6. Van John van de Wijngaard, Henny Scheffers en Henny Muris heb ik niet meer het juiste e-mailadres. Wie helpt mij aan e-mailadressen van voornoemde mensen.
  • Jan van de Rijt. Lichting 69-6 A-CIE tweede pel. Ik zoek jan helden 69-6 in de A-CIE tweede pel.
  • W.H.A. Pelmelay, Lichting 69 of 70-6. ±50 Jaar na dato heb ik mijn oude Saksen Weimar kazerne opgezocht in Arnhem met veel plezier dacht ik aan die tijd terug en ik zou graag mijn oude maten van toen die tijd weer eens willen ontmoeten ik zat in een mortieristen ploeg een ploeg waar mee ik veel plezier aan heeft gehad en gedeeld enkele namen: Mario Heesbeen, Hesselberth, Willem Rust,  Edwin Koerts, Sjefke Janssen, Chris Epema, Spies- Sgt Brummen en vele anderen uit mijn tijd. Zijn zij nog bij leven dan zoek ik graag contact uit die periode 69 of 70 /6. Precies weet ik het niet meer, het is zolang geleden maar ik hoop dat er een reactie komtGroet oud mortierist (nick name Pel ) 11 Painfbat Garde Grenadiers in Arnhem Saksen Weimar Kazerne.
  • Niek Versteeg, lichting 69-6. 11 Painfbat, Paost/ zware mortieren, alpha cie. Op 9 mei 2016 is de Grenadier Bram Pont overleden. Op 15 juli 2017 is (de korporaal) Huub Scott overleden.
  • Albert Slot. Lichting 69-3 B-CIE.

1970

  • Pim Amelsbeek, Lichting 70-5. Ik heb dienst gedaan en ben gelegerd op de Saksen Weimar kazerne lichting 70-5. Ben nog zeer goed bevriend met Frans Nilsson die ook was gelegerd op de Saksen Weimar. Indien u iets weet hoor ik het graag.
  • Frans Nilsson. Lichting 70-3. Mijn naam is Frans Nilsson, na mijn tweemaandelijkse opleiding op de Isabella kazerne in Den Bosch ben ik van juli ’70 tot sept ’71 gelegerd geweest op de Saksen Weimar. Ik maakte onderdeel uit van de PA-OST CIE. in het TLV-peloton, waar ik begon als helper en na korte tijd de functie van stukscommandant kreeg. Mijn diensttijd heb ik vruchtbaar gebruikt, o.a. met fotograferen en het meewerken in de bar. De sport was daar om drankjes en hapjes te verkopen welke niet bij de Cadi werden ingekocht. Pim Amelsbeek werd bij zijn komst mijn chauffeur, dus we zijn lange tijd met elkaar opgetrokken (en hebben nog steeds contact). Jammer dat via de sites Dienstmaten en Dienstmakkers m.u.v. één kapitein verder geen bekenden van mij zijn opgedoken. Mogelijk komen er langs deze weg meerdere reacties. Uiteindelijk, elke twee maanden zwaaiden er dienstmaten af en kwamen er weer nieuwe bij. Dus er zijn voldoende personen de revue gepasseerd (en voldoende inwijdings- en afzwaaifeestjes).
  • H. Seegers, Lichting 1970-2. Ik was chauffeur monteur in de B-CIE van november 1970 tot maart 1972.
  • Wim Schiedon, Lichting 70-6. Was 16 maanden Grenadier op de Sax. Veel oefeningen en marsen. 1 x per maand paraat weekend. Haarinspectie, haarnetjes enz.. Leuke compagniesbar veel bier.
  • C.J. Rietbroek, lichting 70-2 of wat ik denk 71-2. Ik heb een zwaar ongeval gehad  in 1980 en ben veel vergeten en kwijt. Ik heb mijn opleiding in Pirok Veldhoven nabij Eindhoven gedaan. Ik heb daarna afwisselend op de Saksen Weimar en op de Oranje kazerne gelegen en was gewoon Soldaat; mijn roepnaam is kok. Ik weet van niemand een naam of rang meer misschien hebben jullie nog info voor mij.

1971

  • Johan Paul Storm van LeeuwenS.R.O.K.I.: 17-03-1971 t/m 19-06-1971 Soldaat. 19-06-1971 t/m 26-08-1971 Korporaal, 19-08-1971 bevorderd tot Sergeant. Garde Grenadiers: 26-08-1971 t/m 07-09-1972 : OstCie : Sergeant VRC A mortier peloton 71-2 KoningsCie, 07-09-1973 t/m 13-03-1973 :  Sgt.Instructeur/PS A schoolmortiepeloton 72-6 koningsCie, Gediend bij GG:  01-09-1971 t/m 15-03-1973.
  • Jos Doutzenberg uit Voerendaal. Ik zat op de Saks ben van lichting 71-3. Ik lag op de staf compagnie en zat bij het muziekkorps Garde Grenadiers onder leiding van adjudant Bil Reinders. Het zou leuk zijn als ik eens wat collega’s terug zag of iets hoorde van hoe het met hun ging. Groet, Jos Doutzenberg uit zuid Limburg.

1972

  • Kees Zijp, Ik was van februari 1972 tot maart 1973 gelegerd op dd Saksen Weimarkazerne bj de CHARLY COMPAGNIE (STEEN COMPAGNIE). Ik was Carl Gustav-schutter en toegevoegd foerier  samen met sergeant Wim van Elk als foerier.

1973

  • Jan Kortekaas. Ik ben van lichting 73-3. Samen met diverse maten hebben we 2 reünies gehouden. Geweldig om de oude slapies weer te zien. We waren van de Charlie-CIE maar hebben de meeste tijd op de oranje kazerne vertoefd omdat ons gebouw moest worden gerenoveerd. In september ’73  mochten we voor de gouden koets lopen. Enkele namen die bij de laatste reünie aanwezig waren zijn: Chris Roest, Peter v/d Peppel, Henk Koning, Kapt. L Breugel, Frans v/d Berg, Geert Thunnissen, Henk Kuijs, Ben Klomp, Willy Wijnands, afwezig noem ik namen als, Bert van Egmond, John van den Nieuwenhof, Guus ( granaat) Dubois, Henk v/d Merwe, Jan Niessink,  Nico v/d Linden, Piet Roos, Felix Schrauwen, Theo Willemsen, Yf Lenior, en Peter v/d Putten. Op de groepsfoto de laatste reünie  in 2015.     reunie 2015
  • Fred Berntssen, lichting 73-6. Zijn er ook herinneringen aan lichting 73-6? Bedankt voor jullie moeite?
  • Balthus Burgman, Lichting 73-74. Mijn vader wil graag in contact komen met zijn maat Brouwer. Zijn voornaam is hij vergeten. Kapitein heette Peters.

1974

  • Frans Berendsen, lichting 74-4 ts’er konings-cie, chauffeur a-19, a-3 en a-2, groot verlof 1979.
  • Harry de Bruijn, Lichting 74-3, A-CIE.
  • Gerard Dorresteijn, lichting 74-4, B-CIE. Ik ben op zoek naar dienstmaatjes uit 74-4,  B-CIE, o.a Theo Drent  uit Nijmegen. En andere waar van ik niet zo gauw op de naam kom.
  • Jan van Trier, lichting 74-6, C-Cie, 3e peloton. Afgezwaaid: februari 1976. Als boordschutter vergezelde ik chauffeur Bert Rens op de Charlie-17. Deelde de kamer, lol en chagrijn met onder andere Rob van Roessel, Jan de Blaay, Roelvink, Ruud Sluijter en Pierre Vermeeren. Andere namen die me bijgebleven zijn waren Peter Verhoeven en Jacques Vankan en Van de Tillaar. Dit alles onder bezielende leiding van o.a. Majoor Jansen, Kapitein Tadema en sgt. Dopirala. Ik stond elke dag in de rij voor de broodjes frikandel met mayonaise, wat dan weer niet samenging met de Coopertesten rondom het terrein. Gelukkig was mijn gewicht maar 53 kilo en kon ik die calorieën er nog wel bij hebben. De berenmuts en het uniform voor de wacht tijdens Prinsjesdag bleven echter te groot voor me.. (Gelukkig kon ik mee om foto’s te maken).Ik reisde op zondagavond niet echt met plezier naar Arnhem (nog even een frietje bij Jansen…) en de oefeningen bij Vogelzang, Sennelager en Pantserstorm in Roosendaal konden me niet bekoren. Ondanks dat kijk ik terug op een periode waarin kameraadschap en saamhorigheid overheersten en waarvan de leuke herinneringen bij mij zijn blijven hangen!

1975

  • Mathieu van Etten, Lichting 75-3. Functie plv groepscommandant. Wie heeft er foto’s 75 3 met korporaal Mathon en kapitein Eijting en luitenant de Bruin. B cie. Ik ben op zoek heb niets meer ben op zoek naar geschiedenis Luitenant de Bruin, Sgt Massop, Sld op mijn kamer, Jos de Boer, Jan Achterberg, Peter Frinks, Vd Broek yp chauffeur, Erik Decker, Dick Gooiaerts, Ben Beumer. Wie kan mij helpen?
  • Ton de Winter, Lichting 75-6. Mensen gezocht van de lichtingen na 75-6 (mijn lichting) die dienden in de Staf, Staf, Verzorgingscompagnie. Ik zoek mensen uit mijn tijd; eventueel een reünie. Ook wij verbouwden, begin 1976, een bar; die van de SSV-cie. 
  • Jack van der Westen, lichting 75-6 A-cie. Graag zou ik weer in contact komen met mijn maten van het eerste uur. Cor Sleenhof, oa Aad Vermaak,  Edje Bogaerts. 

1976

  • Frank den Otter, Lichting 76-2 opgekomen Piroc Veldhoven. YP-chauffeur,  daarna 12 maanden Alpha mrt pel  Saksen Weimar.
  • Cor de Groot. Lichting 76-3. Functie plv. Groepscommandant Bravogroep 1e peleton C-cie. Afgezwaaid begin juli 1977.
  • Harry Betlem, Lichting 76-6 opgekomen Oirschot 42 BLJ. Actieve dienst jan 77 t/m dec 77 bij de Bravo CIE 2e pel.
  • Peter Nieuwenhout, lichting 76-6, Bravo Cie. Mochten er nog oude maten zijn neem dan s.v.p. contact op via deze site.

1978

  • Vincent Hendriks, 78-5 Konings Cie, Functie tlv schutter bij het eerste pel luit Hooimeyer en sgt kleinjan, Cc Ton Hover, Csm Versluis of Tommy Cooper, 79-5 Als TS’er verder gegaan.
  • Ton Kaptein, leuk om weer eens wat van de grenadiers te horen en zien was van 1978 tot 1982 zelf grenadier c.cie c32 ost (tow) co 40 en staf st 21 en 04. Zie graag een reactie van bekenden.
  • Jack van put, Lichting 78-5, 3e peloton Kon Cie  T L V schutter geweest. Onder sergeant Nagel.
  • Jos Pruijn,  Lichting 78-3, Dienst TS (specialist) van 78-2 t/m 83-2 SSV-CIE YP-chauffeur gewondenbak Geneeskundige Dienst.
  • Antonie van Rooij bijnaam Cheetha uit Nijmegen. Lichting 78-6  Ik ben op zoek naar mijn dienst vriend Ronny Bakker.  Toen woonde hij in Arnhem en had een tweelingbroer ook van dezelfde lichting.

1980

  • Ronnie Anchelon, Hallo, ik ben Ronnie Anchelon. Ik ben september 1980 als TS-er YP408 chauffeur bij de A-Cie begonnen. Volgens mij was toen Kaptein Kempkens CieCommandant en Elnt Jansen was toen plv-CC, Sm(commando)Berns was CSM,enkele pelotonsergeanten waren toen Bloem, Schilt….Ik ben begonnen op de A13 en na een half jaartje kreeg ik de A10 en weer wat later de A03. Volgens mij ben ik in mei 1983, na enige aanvaringen met Elnt van der Giessen, op verzoek van Kaptein van Baal bij de SSV-Cie, in het BOG gedetacheerd als Toolset beheerder. Na het opnieuw inrichten van de Toolset ben ik begonnen als smeerputbeheerder en dit heb ik gedaan tot mijn afzwaaien in November 1984. Ik ben afgezwaaid als Kpl1…..
  • Ron van der Elst, lichting 80-4 c-cie 1e peleton, MAG schutter. Met luitenant  Frans van Dorp kon je erg lachen en heb dat tijdens oefeningen ontzettend vaak gedaan. Na mijn dienstplichttijd heb ik samen met Henry christant (weet niet of ik zijn naam goed heb gespeld) 10 maanden na gediend. Vervolgens 5 jaar als technisch specialist op diverse kazernes gediend. Aansluitend heb ik nog 2 1/2 jaar bijgetekend en heb in die tijd generaal T. De Kruijf  in de dienstauto naar diverse locaties in Europa gereden. Na een lang verhaal kom ik met mijn vraag.  Ik ben op zoek naar diverse maatjes maar in bijzonder Henry Christant, Ronald van der Giessen en Peter van Burik. Bedankt voor het lezen en misschien tot een volgende keer.  Groet Ron
  • Ton van Leersum, Lichting 80-6, Staf compagnie Garde Grenadiers (Muziek).
  • André Zlobinski, Op de Saks november 1980, af van de Saks mei 1986 2 maanden vervroegd eruit met BV. Opgekomen bij de PAOST YP Chauffeur. In februari 1981 naat het BOG gegaan Staf Staf. Hier als inspecteur voertuigen algemeen gewerkt in de Inspectieput. VAM 1 en VAM 2 monteurs geholpen samen met SM Herco Vosters en SM Kooimans en ADJUDANT Signieau. Excuus als de laatste naam onjuist is. Heb het overgenomen van Mario den Troje. Eerst nog even in het COG gewerkt met Rino Beek, Ad van der lind?? En Appie Vogelaar. Einde mei 1986 de dienst verlaten. Opgekomen 79-4 ( ik dacht 4 juli ) op de Isabella kazerne Den Bosch. Daarna naar Jan van Nassau en Kranenburg -Zuid en – Noord. Frederikkazerne Den Haag. Vervolgens naar 43e Painfbat Assen, 42 A&I Assen. Daarna op 23 jan 1980 t/m 30 juli naar Libanon Al-Yatun post 7.16 bij verbindingen onder op 8 april 2015 overleden AOOI Gerrit C. Gillet. Daarna 17e Saf Staf Oirschot Generaal Majoor de Ruyter van Stevenick onder SM De Bie. Toen Ernst Casimir Roermond. Grave rijopleiding, MSS Reek / Schaijk, Piroc Eindhoven. Willem 2 Kazerne Tilburg 2x CCVB deel 1 en 2 gedaan. SAXEN WEIMAR Monnikkensteeg Arnhem. Vanuit de Sax iedere dag met 3 man op en neer gereden naar Zuid Limburg met Mario de Troje Ron Palm En ik. Naderhand met Rob Kraut en Jean de Bie en ik zelf. Wat een tijd. 8000km per maand gereden in totaal 4 en eenhalf jaar lang. Auto Hobbyclub nog iets mee gedaan daar zat een Indonesische maat in. Naam ff kwijt.
  • Sjaak Zuijderduijn, dienstplichtig soldaat lichting 80-4. Mijn functie was richtrecht schutter bij de C-cie 3e peloton. Eind augustus 1981 diensttijd beëindigd.
  • Bart steman, lichting 80-6 bravo d mortier peloton. Ik zou graag een oproep plaatsten om maten te vinden lichting 80-6. Ik zou Rob de haas (afkomstig uit Wehl toen) willen vinden. Hij was ypr chauffeur.
    Daarnaast: Ruud Dingemans uit Heiloo, Bas Paans, Cees Baars, Fieret (achternaam) en Dendermonde (achternaam). 
  • Ton Meijer, lichting 80-4. Ik Ton Meijer ben opgekomen voor 80-4 en ben afgezwaaid in augustus 1981. Nu ben ik op zoek naar mijn Kamer maats, Chris van Wissen, ene Sjakison, Arie Middendorp, Wim van Wijck, Bram Paay en nog wat gasten waar ik even de naam niet van weet. Wij waren van de Charlie Compagnie onder leiding van beroepssergeant Staps, Daams en ene sergeant voor zijn nummer De Kam.

1981

  • Gerard Cornielje, eerst 4 maanden plv groepskommandant in de Charlie-Cie daarna Boordschutter sectie 2 in de SSV-Cie, afgezwaaid eind 1982
  • Henny Schoonbrood. Lichting 81-3. 13 mei 1981 opgekomen en ingedeeld in de Alfa-Koningscompagnie Charlie groep 2e peloton en kreeg de functie tirailleur toegewezen. Kort daarop al een functiewijziging naar MAG-schutter/helper. Na de 4 maanden opleiding werd ik plaatsvervangend groepscommandant van mij eigen groep en werd Soldaat I. Na de oefening pantserstorm werd ik heel groepscommandant van mijn eigen groep en kreeg een paar maanden voor mijn afzwaaien de functie korporaal. Ik ben met klein verlof gegaan juli 1982. Graag wil ik in contact treden met oude dienstmaten van mijn lichting alsmede beroepsmilitairen die ons toen opleiding/training hebben gegeven en/of oefeningen met ons hebben gedraaid.

1982

  • Willem Kalsbeek. Ik heb eerst SROKI gedaan in Ermelo, lichting 82-3, opgekomen mei 1982. Naar de Saks een half jaar later. Geplaatst bij de Alfa compagnie (Koningscompagnie) als groepscommandant (sergeant). Afgezwaaid als sergeant 20 augustus 1983.
  • Kees Spaamer. Ik heb eerst SROKI gedaan lichting 82-3 opgekomen mei 1982, naar de Saks oktober 1982. Geplaatst bij alfa mortieren als stuks commandant, daarna instructeur charlie mortieren 83-1. Mee gewerkt aan de Opendag 1983 op de Saks. Afgezwaaid als sergeant begin september 1983.

1983

  • John Pelzer, Opgekomen in jan. 1983 bij de Charlie(steen) compagnie, 3e peloton C-groep o.l.v. schoolkader Sergeant Wennekers. Na 2 maanden overgeplaatst naar het Muziekpeloton o.l.v. Sergeant 1 Simon Kleinjan en hierdoor dus naar de SSV-compagnie. Doordat ik veel extra inspanningen deed t.b.v. het muziekpeloton, echter die oorspronkelijk bedoeld waren voor de sergeant interne dienst, in opdracht van de kazernecommandant bevorderd tot Grenadier der Eerste klasse. Kapitein Van Dorp van de C-Compagnie had dit namelijk geweigerd. Mensen van de gevechtscompagnie hadden hier volgens hem meer recht op! Verdere veel samengewerkt met muziekpeloton van het 13e Painfbat Garde Fuseliers in Schalkhaar dat onder leiding stond van Adjudant Job van Wakeren. De huidige dirigent van de Regimentsfanfare Garde Grenadiers en Jagers, Harry van Bruggen was destijds aldaar in opleiding.
  • Ad Hagenaars, Lichting 83-1. Ik zoek nog oude stomp lichting 83-1 Saksen Weimar kazerne te Arnhem. Mij commandant was toen Kap van Dorp en Lt de Kruiff. Mijn kamergenoten voor zover ik ze nog ken: Pierre Herrijgers, Geert ten Hage, Ron Vossen, Ron Pobezin, Sjaak vd Ven, Dick vd Sande, Henry Stoop.

1984

  • Ferdi van der Burg‎, ik heb op de Saks gezeten van 1984 t/m 1988 bij de Alfa konings cie. Als TS’r chauffeur eerst de 10 dan de 02 en daarna naar de Alfa Ost beren op het VRC. Toen de omscholingen naar YPR begonnen, zijn ze mij vergeten op cursus te sturen in de praktijk maar niet in theorie! Laatste half jaar als schrijver bij de onderhoudsgroep.
  • Marco v/d Drift, ik kwam op op de harskamp wegens renovatie op de Sax lichting 83-6, A-cie 2e peleton. In 1984 zat ik paraat op de Sax. Ik ben op zoek naar Edwin Kemp en Alex Stuyvenberg.
  • Renee Dijkink, lichting 84-1. Eerst opleiding op SROKI van Jan tot Juli. Toen als pelotonscommandant geplaatst bij 2 pel Steen-cie. Eerst op de Harskamp vanwege renovatie van het gebouw en later op de Saks. Afgezwaaid in Mei 1985. Zou het leuk vinden mannen uit het peloton te vinden. Weet nog een paar namen van de groepscommandanten, Zelis, Commijs, Gaasbeek. Ook van de PC groep nog een paar; boordschutter Reenink, dragon team Raats en Schouten. Zie ook de z/w foto’s uit 1984 elders op de site.
  • Marcel de Graaf, A-CIE, Wachtmeester Voorwaartse Waarnemer. Van de Saks vertrokken: 1984. Ik ben op zoek naar mij Kornet van toen, ben zijn naam kwijt.
  • Frank Vromans, lichting 84-2 C-cie en was ordonnans bij Vaandrig Dijkink. Leuk als er nog wat mannen van deze lichting iets van zich laten horen. Heb zelf nog steeds contact met van Dam, Krijnen en Huysman.

1985

  • Peter de Hoon, lichting 85-1. Ik ben in januari 1985 op de Saks aangekomen, in de A-Cie. Commandant van de A-Cie was luitenant (of kapitein) Van Der Giessen. Onze pelotonscommandant was vaandrig Van Waalre De Bordes. Na 4 maanden opleiding (soldaat) vertrokken naar de SSV-Compagnie op dezelfde kazerne, naar het muziekpeloton onder leiding van Sergeant Jordens. Mijn maat in het muziekpeloton was Kees Vosters uit Reusel. Andere namen die ik me kan herinneren zijn Sander Schmeddes, John Siemons, Jan Gubbels, John van Eck en Hans Bultman. Afgezwaaid in februari 1986.
  • Willy Joosten. Hoi ben van lichting 85-1 dacht A-CIE. Weet wel nog luitenant Van der Giesen en onze YP chauffeur was Brands.  Verder weet ik nog Romijn mijn naam is Willy Joosten en kijken of ik wat oude maten tegen kom.

1986

  • Rob van der Draai, lichting 86-5, TLV schutter bij de steen-cie. luitenant was Jansen op de Haar en kapitein Mart de Kruijf.
  • Raymond Papeleu, In 1985 ben ik opgekomen voor mijn dienstplicht. Na de opleiding bij de technische dienst in Utrecht kwam ik bij de Grenadiers in Arnhem terecht. Ik zat daar bij de staf staf verzorgings compagnie. Ingedeeld bij het BOG als onderhoudsmonteur. De voertuigen waar ik aan sleutelde waren de Daf YA4400 en de landrovers, en natuurlijk de YP 408.
  • Bertie Schepers, boordschutter yp 408  lichting ik denk 1986 1987. Ik zoek Edo Waterman.
  • Wilco Schrijvers, Was lichting 86-2 toen Ik op kwam in Ermelo. 6 maanden later naar Arnhem als vuurregelaar bij de ost cie. Wie zat er bij mij in het Peloton?

1987

  • Gerard van Eck, lichting 87-2, B-CIE 2e Peloton. Ik ben op zoek naar mensen van de B-CIE van het tweede peloton onder kapitein Kroon bvd Gerard.
  • Martin Jansen, lichting 87 In mijn diensttijd leuke maten gehad o.a Ronald Hut, Jacco van Dam , Ron Pollemans. En vele andere. Ook in deze tijd op Harskamp gezeten toen het compagnies gebouw werd verbouwd. In het andere peloton zat de tv kok Piere Wind. Luitenant Verwij was Pelotonscommandant en kapitein Kerkhof compagnies commandant. Hoop hier een leuke indruk op te doen en misschien wat mensen uit deze periode weer op te sporen.
  • Bert Scheperslichting 87-2,  boordschutter yp 408 mortieren bravo c.

1988

  • Karel van de Wetering, Lichting 87-5. In februari 1988 geplaatst op de Saksen Weimar kazerne bij het SSV-Cie, GNK-pel als hospik-chauffeur op de BHP 4-tonner. Vooropleidingen: Rijopleiding 4-tonner Frederik Hendrikkazerne te Venlo-Blerick sept-okt 1987. Geneeskundige opleiding korporaal van OudHeusden kazerne te Hollandsche Rading nov-dec 1987. Radio-telefonie opleiding Jan van Nassaukazerne Harderwijk januari 1988.
  • Frans Teunissen; lichting 88-1. Steen, C-CIE.
  • Peter Bremer, lichting 88-1, eigen lichting 87-6, Steen, C-CIE, Cie-staf, sgt hfd vbdn, afgezwaaid 22 februari 1989.

1989

  • Alex Harteveld, 89-2 octd vanaf mei 1989 op de Saks wapenhersteller paost  klein verlof mei 1990
  • Casper Paans, 89-2 in 1989 op de Saks gekomen en afgezwaaid in 1990. PAOST cie charlie mortieren, ik had niet echt een speciale functie, ik was lader, richter, boordschutter, van alles wat.
  • Eduward Zwart, lichting 89-2 Charlie steen Cie 2e pel Romeo groep, mijn functie was dragon schutter. Ik hoop dat er meer grenadiers zijn van mijn lichting of peloton.
  • Ben van der Linde, lichting 89-2 paost-cie. Ik ben op zoek naar André Braanker. André was onze lader en mijn maatje. Helaas door de jaren heen het  contact verloren. André woonde in Krimpen aan den IJssel. 
  • Gerard Sas, Lichting 89-1, opgekomen op SROKI Ermelo. Paraat meegedraaid met lichting 89-2. Stuco op YPR-PRAT bij de Ost-cie met als chauffeur Ben van der Linde. Schutter Marcel Krook.

1990

  • Raymond Maassen, lichting 90-4, Steencompagnie, Echo groep, MAG schutter
  • Jack Prooi, Alfa- Koningscompagnie, Functie Fal en Dragonschutter 2de Peloton, Opgekomen 02-01-1990…lichting 90-1…dienst verlaten einde 1990.
  • Frank Schneider, Grenadier, SSV Comp., CIE-Staf, Chauffeur, April 1990 – April 1991.
  • Jaap Jan van Mierlo. Lichting 90-4. Samen met Raymond Maassen. Ik was plv groepscommadant echo-bak 1ste peleton C-cie. Ik zat ook in het Locatie Overleg Orgaan namens de C-cie.
  • John van der Stam. Lichting 90-1. Ik heb ook m’n dienstplicht vervuld op de Saksen Weimar kazerne. Ik ben van lichting 90-1.
    De eerste 2 maanden uiteraard de “zandhazen” opleiding gedaan met veel bivakken. Daarna de YPR-rijbewijs training gedaan in het PIROC in Veldhoven.
    Daarna weer terug naar Arnhem en ingedeeld in het 11e Pantser infanterie bataljon G.G. in het delta peloton als chauffeur van een YPR-765 PRAT (pantser rups anti tank). Dit voertuig was uitgerust met een TOW installatie. Een gaaf systeem, 4 km bereik en een trefkans van 99% want na het afvuren kon je de raket nog bijsturen (draad geleid). We hebben er in Duitsland een keer mee mogen schieten!
    Verder echt een leuke tijd gehad, met alle dienstmaten (lees mafkezen) en ook onze dienstplichtige sergeanten uiteraard. Een dienstplichtig sergeant sprong er wel uit voor mij, dat was sergeant Mud. De naam zegt het eigenlijk al, ontzettend fanatiek maar op een positieve manier en een conditie als een paard natuurlijk. Andere chauffeurs waar ik mee gelachen heb waren Eindhoven, Stolk (effe een paffie doen…), Heidinga en Gerartz. Kan nog wel meer leuks over deze tijd vertellen maar misschien voor de volgende keer 😉
  • John Post, Lichting 90-1. Ik zou graag in contact komen met Grenadiers van het 11 painfbat Alfa CIE 1e peloton (Echo / Romeo). Ik was eerst kamer oudste en plava van de Echo bak daarna ingedeeld als parate hap bij de Romeo groep. Lichting 90-1 wie kent ze nog??

 

Zoek je, je maat? Stuur dan een e-mail naar info@gardegrenadiersarnhem.nl . Dan gaan we op zoek!